Pendahuluan
1.
Konsep ketahanan
dalam Islam dilihat pada Islam itu sendiri. Agama Islam yang datangnya
daripada Allah S.W.T telah diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. adalah untuk
membawa manusia ke arah kesejahteraan,
dan keamanan sebagai khalifah Allah di muka bumi. Konsep pertahanan dalam Islam ialah bagaimana umat Islam mempertahankan
kedudukan dan kesucian agama Islam daripada dicabul oleh musuh-musuh Islam.
2.
Islam berasaskan
dua prinsip yang utama. Pertama, yang berkaitan akidah, iaitu kepercayaan
kepada Allah S.W.T dan mentauhidkanNya dan kedua, syariah, iaitu undang-undang
yang diwahyukan.
3.
Konsep ketahanan
dan pertahanan dalam Islam dimantapkan lagi dengan pengenalan jihad bagi
menyemarak semangat tentera Islam dalam menyebarkan agama Islam.
ISI
A.
Konsep Jihad
§ Perkataan jihad berasal dari kata akar ‘jahada’
bererti berusaha keras, bersungguh-sungguh dan berjuang. Dalam istilah syarak,
bererti berjuang iaitu berjuang dalam peperangan, berjuang menentang hawa
nafsu, berjuang untuk menegakkan keadilan dan kebenaran bagi menegakkan kalimah
Allah. Dari sudut bahasa pula, jihad bermaksud penumpuan segala tenaga dan
usaha untuk mencapai satu cita-cita iaitu menegakkan syiar Islam. Menurut Abu’
a’la al-Maududi, erti jihad dalam Islam bukan sekadar suatu perjuangan, ia
adalah perjuangan di jalan Allah dan fisabilillah merupakan syarat utama bagi
jihad dalam Islam. Jihad
memperkukuhkan ketahanan dan pertahanan angkatan tentera Islam pada zaman awal
Islam.
§ Menurut Abdul
Aziz Mat Zin dalam bukunya ‘Penghantar Dakwah Islamiah’, walaupun jihad itu
adalah pelbagai jenis dan pengertian, namun selalunya ia dirujuk khusus kepada
peperangan melawan musuh untuk menegakkan Islam. Dalam keadaan ini, beliau
menegaskan bahawa jihad merupakan satu kemuncak kepada usaha dakwah iatiu
menyebarkan syiar Islam terutama semasa zaman Nabi s.a.w. dan zaman sahabat
yang dapat disaksikan dalam perang Badar, Perang Uhud, Ahzab, pembukaan Makkah.
Dengan itu jihad telah memperkukuhkan ketahanan dan
pertahanan umat Islam.
B. Peranan Jihad
1.
Pengabdian kepada Allah SWT.
Islam menekankan
perang jihad fisabilillah semata-mata satu pengabdian kepada Allah, suatu
perang untuk memenuhi tuntutan syariat Islam seperti mana dalam perang Badar
bilamana tentera Islam telah berjuang bersungguh-sunguh dengan mengenepikan
segala kesenangan. Maka peranan jihad telah memperkasakan ketahanan dan
pertahanan tentera Islam.
2. Sebahagian
daripada tuntutan agama.
Golongan ulama
berpendapat bahawa ia adalah satu tuntutan sama ada fardu ‘ain mahu pun fardu
kifayah. Jika tujuan jihad adalah untuk mempertahankan diri daripada serangan
orang bukan Islam, maka hukumnya fardu’ ain, sementara jika ia bertujuan untuk
menyebarkan Islam ia adalah fardu kifayah. Justeru jihad berperanan dalam
memperkukuhkan ketahanan dan pertahanan Islam seperti yang terdapat dalam Surah
At-Taubah ayat 73.
2. Menjadi daya pendorong dan iltizam
dalam menghadapi musuh
Semangat jihad menuntut supaya tentera Islam melawan musuh yang bilangannya
besar tanpa rasa takut dan gentar. Sikap jihad, keberanian dalam kebenaran dan
taktik peperangan yang baik membolehkan mereka mendapat kejayaan dalam perang
Badar walaupun bilangan musuh tiga kali ganda seperti yang
terkandung dalam Surah Faathir ayat
6.
.
3. Ganjaran syurga
Kematian dalam
satu perang jihad membolehkan mereka syahid, satu ketetapan dan jaminan hidup
bahagia di akhirat kelak seperti yang dinyatakan al-Quran dalam Surah Ali-Imran ayat 169-170. Malah orang yang
mati syahid kerana jihad fisabilillah menentang orang kafir bagi menegakkan
kalimah Allah tidak dimandikan dan disembahyangkan, tetapi cukup dengan pakaian
yang dipakai semasa berperang dan dikebumikan di tempat berlakunya peperangan
tersebut. Dalam Surah at-Taubah ayat
111, Allah menjanjikan balasan syurga kepada mereka yang berjuang kepada jalan
Allah. Kesemua perkara ini telah menjadi pendorong dan penguat
semangat tentera –tentera Islam bagi melaksanakan jihad.
4.
Mempertahankan Islam, maruah diri dan negara.
Dalam zaman Nabi S.A.W berlaku pelbagai peristiwa peperangan terutama
menentang golongan kaum Quraisy dan Yahudi. Tentera Nabi s.a.w. dapat
menewaskan mereka dengan semangat jihad yang tinggi. Jihad berjaya menanam
semangt perjuangan yang tinggi bukan sahaja untuk mempertahan diri malah untuk
agama dan negara. Konsep
jihad fisabillah turut dapat diperhatikan semasa dan selepas zaman Nabi
Muhammad. Umt Islam hanya boleh mengangkat senjata untuk membela diri untuk
mereka yang terlebih dahulu menyerang dan apabila umat Islam terttindas dan
teraniaya seperti dalan Surah al-Hajj
ayat 39.
6. Memastikan perjuangan umat Islam sentiasa
berteraskan kehendak agama.
Menerusi jihad
umat Islam memahami bahawa Jihad itu ialah mencurahkan segala usaha dan
pengorbanan untuk membentuk masyarakat Islam agar agama Islam berada di tempat
tertinggi dan syariat Allah menguasai seluruh alam.
Kesimpulan
Jelaslah bahawa Jihad memainkan peranan penting dalam perkembangan syiar
Islam dan pembentukan umat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan zaman
selepasnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan