OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
c)menilai sumbangan khalifah/
tokoh.
Khalifah Umar Abdul Aziz
683-720M
Khalifah Umar bin Abdul Aziz
dilahirkan pada tahun 682/63 H di Madinah. Umar bin Abdul Aziz mempunyai
pertalian darah keturunan Khalifah Umar bin al-Khattab melalui sebelah ibunya.Baginda
meninggal dunia pada tahun720/l0l H.Baginda terkenal sebagai seorang yang warak
dan patuh kepada ajaran agama Islam. Oleh itu, baginda berusaha melaksanakan
dasar pemerintahan Islam seperti yang dilakukan oleh datuknya. Khalifah Umar
bin al-Khattab.Umar dilantik menjadi pemerintah Umayyah kelapan pada tahun 717
hingga720M.[1]
Sumbangan Khalifah Umar Abdul Aziz
Pentadbiran berdasarkan al-Quran dan Hadis.
Beberapa perubahan berkaitan
dasar pemeintahan kerajaan Umayah telah berlaku semasa pentadbiran beliau,
terutama yang berkaitan dengan
pelaksanaan undang-undang Islam. Dasar pemerintahan beliau adalah bedasarkan
al-Quran dan sunnah.Dasar pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz banyak
dipengaruhi sifat beliau yang warak .Beliau juga tidak mengutamakan kemewahan
duniawi. Pemerintahan beliau yang cemerlang disifatkan setanding dengan
pemeintahan Khalifah Uma al-Khattab.Beliau dianggap oleh ahli-ahli sejarah
sebagai Khulafa’ al-Rasyidin yang kelima.
Dasar pemerintahan Umar Abdul Aziz
dikatakan hampi sama dengan dasar pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab, iaitu
sangat mementingkan keadilan tanpa membezakan antara orang Arab dan bukan Arab.
Semasa pemeintahan beliau kehidupan rakyat aman damai serta tidak ada
pertelingkahan kaum yang terjadi seperti pada awal pemeintahan kerajaan
Umayyah. [2]
Menghidupkan kembali amalan syura dalam pentadbiran.
Khalifah Umar Abdul Aziz
menghidupkan kembali amalan syura dalam pentadbiran. Melalui konsep syura,
beliau mengadakan mesyurat dalam membuat sesuatu keputusan. Khalifah Umar Abdul
Aziz terlalu teliti dalam menguruskan
penjalanan pentadbiran agar tidak terpesong daripada konsep al-Quran dan
Hadis. Segala keputusan dilakukan melalui mesyurat yang dihadiri oleh pegawai
dan kakitangan kerajaan dan para sahabat.[3]
Dasar pelantikan gabenor dan pegawai kerajaan
Khalifah Umar Abdul Aziz berusaha
menghapuskan segala bentuk kezaliman dalam pemerintahan Bani Umayyah. Contohnya
mengambil semua harta rampasan perang yang dikuasai oleh keluarga Bani Umayyah
dan dijadikan hak milik kerajaan. Beliau memecat pegawai dan kakitangan
kerajaan yang zalim yang memerintah tidak mengikut al-Quan dan Hadis. Contohnya
Usman
bin Zaid al-Tabikhi, Gabeno Mesir, Yazid bin Muslim, Gabenor Afrika Utara,
Saleh Abdul Rahman Gabenor Iraq dan al-Harith bin Abdul Rahman, Gabenor
Sepanyol.
Mengemaskini dasar luar negara dan polisi perluasan
wilayah.
Sebaik sahaja Khalifah Umar
dilantik sebagai khalifah, beliau telah mengarahkan supaya semua kegiatan
peperangan dan penaklukan dihentikan. Tentera-tentera kerajaan yang sedang mengepung
kota Constantinople diarahkan pulang. Begitu juga dengan tentera yang berada di
kawasan bekas jajahan Byzantine. Dasar penarikan tentera dari medan peperangan
dan memberhentikan peperangan serta penaklukan ini amat berbeza dengan dasar
pemerintahan khalifah Umayyah sebelumnya.
Antara tujuan Khalifah Umar
bertindak demikian adalah;untuk mewujudkan keamanan serta memberi peluang
kepada tentera kerajaan berehat dan pulang ke pangkuan keluarga mereka.[4]
Pembaharuan ekonomi.
Beberapa dasar ekonomi baharu
yang dijalankan oleh baginda juga telah berjaya memakmurkan masyarakat Islam
pada zamannya. Pertama, melalui cukai tanah (kharaj). Tanah yang diperoleh
melalui penaklukan akan menjadi hak milik bersama orang Islam. Hasil tanamannya
pula akan dikenakan cukai oleh kerajaan.
Kedua, membezakan antara cukai
jizyah dengan kharaj. Sebelum ini, seseorang individu perlu membayar kedua-dua
cukai tersebut, namun semasa Khalifah Umar, cukai jizyah hanya
dikenakan ke atas orang bukan
Islam manakala kharaj dikenakan kepada sesiapa yang memiliki tanah. Ketiga,
memansuhkan semua jenis perayaan, upacara rasmi kerajaan, hadiah serta
perbelanjaan lain yang membazir. Pelaksanaan dasar ekonomi baharu ini telah
menjadikan kedudukan kewangan negara semakin kukuh.[5]
Mengadakan projek kebajikan untuk rakyat.
Khalifah Umar Abdul Aziz telah
menyediakan kemudahan tertentu untuk rakyat seperti tali air, jalan raya, rumah
rehat, rumah tumpangan, hospital dan rumah orang tua.Beliau berusaha menamkan
sifat tolong-menolong dan kerjasama dalam kalangan umat Islam tanpa mengira
status manusia. Semua kemudahan kerajaan tidak bolehdipergunakan untuk kegunaan
peribadi atau keluarga, kecuali untuk rakyat.[6]
Menghapuskan cacian terhadap Saidina Ali bin Abi Talib
dalam khutbah Jumaat.
Bagi mewujudkan hubungan baik
dan perpaduan antara Bani Umayyah dengan keluaga Nabi Muhammad SAW dan golongan
Shiah, Khalifah Umar Abdul Aziz menghapuskan cacian terhadap Khalifah Ali yang
bermula sejak pemeintahan KhalifahMuawiyah bin Abu Sufyan. Cacian tersebut
dibuat dalam khutbah Jumaat di masjid-masjid. Cacian ini sangat memalukan dan
menjatuhkan martabat keluarga Nabi Muhammad SAW dan golongan Syiah.Kesannya golongan
Shiah tidak berputus asa untuk menggulingkan pemerintahan Bani Umayyah. Perbuatan
saling mencaci merupakan perbuatan keji yang ditegah oleh Islam kerana boleh
memecah-belahkan perpaduan ummah Dengan penghapusan cacian tersebut, hubungan
baik terjalin antara keluaga Nabi Muhammad SAW dengan Bani Umayyah dan penentangan daripada golongan Syiah mulai berkuangan.[7]
k)Menghapuskan jawatan pengawal
peribadi khalifah.
Pada zaman Rasulullah SAW dan
Khulafa’ al-Rasyidin tidak terdapat pengawal peribadi yang bertugas menjaga
keselamatan mereka. Keadaan membuka peluang kepada orang ramai untuk menemui
mereka di mana-mana sahaja. Semasa pemerintahan Muawiyah, beliau telah
mewujudkan pengawal peribadi untuk menjaga keselamatan pemimpin. Namun pada
zaman Umar Abdul Aziz penggunaan perkhidmatan tersebut telah dimansuhkan. Oleh
itu rakyat boleh menemuinya pada bila-bila masa.[8]
l)Perkembangan ilmu
pengetahuan.
Khalifah Umar Abdul Aziz amat
menekankan dan mementingkan ilmu pengetahuan dalam kehidupan. Selain itu beliau
memberi penghormatan kepada golongan ilmuan. Beliau mengarahkan aga masjid
dijadikan pusat penyebaan ilmu. Di sini beliau sering mengadakan majlis ilmu
dan pertemuan dengan golongan ilmuan untuk mendapatkan pandangan dari mereka.
Beliau turut mengarahkan pegawai-pegawainya supaya meluangkan masa bersama
ulamak dan majlis-majlis ilmu yang dianjurkan.
Bagi misi dakwah beliau menghantar 10
pakar perundangan Islam ke Afrika Utaa bagi mengajarkan ilmu Islam dan
menyebarkan dakwah Islam di sana. Sebagai contoh Ismail bin Ubaidullah dihantar
ke Afrika. Usaha dakwahnya berjaya dan berjalan dengan lancar apabila beliau
dapat mengislamkan kaum Barbar.
Beliau mengarahkan ahli bijak pandai
supaya menterjemah ilmu-ilmu daripada bahasa Greek, Siryani dan latin ke dalam
bahasa Arab.Beliau juga menggalakkan rakyat menuntut ilmu. Beliau memberi
bantuan biasiswa kepada sesiapa yang ingin mendalami ilmu dan menyambung
pelajaan meeka. Beliau mengarahkan para gabenor memberikan biasiswa kepada
rakyat bagi menghidupkan budaya ilmu. Beliau kahlifah pertama yang meminta
supaya hadis-hadis Rasulullah ditulis dan dibukukan sehingga lahir tokoh sepeti
Urwah Ibn az-Zubair dalam bidang ilmu Hadis.[9]
m)Menggalakkan asimilasi
perkahwinan antara Arab dan bukan Arab.[10]
Beliau juga menggalakkan
asimilasi perkahwinan antara orang Arab dengan bukan Arab. Tujuannya adalah
untuk memastikan masyarakat berada dalam keadaan aman dan stabil. Ini kerana,
sebelum ini kedua-dua golongan sering bermusuhan akibat daripada dasar
perkauman kerajaan Umayyah.[11]
[1] Mahayudin
Hj.Yahya et.al.,Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2,Edisi Kemaskini,55..
[2] Mahayudin
Hj.Yahya et.al.,Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2,53.
[3] Mahdi
Shuid. Et.al, Teks STPM Sejarah Islam Penggal 2, (Bandar Baru Bangi :Penerbitan
Pelangi Sdn.Bhd,2013),92..
[4] Ibid,55.
[5] Mahayudin
Hj.Yahya et.al.,Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2,Edisi Kemaskini,55.
[6 Mahdi
Shuid. Et.al, Teks STPM Sejarah Islam Penggal 2,94
[7] Ibid,94.
[9] Ibid,,87.
[10]
“Sumbangan Khalifah/Tokoh”, dalam Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM
Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),17.
[11Mahayudin
Hj.Yahya et.al.,Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2,Edisi Kemaskini,55..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan