Selasa, 28 April 2015

SKEMA PERCUBAAN SEJARAH STPM P2 SMKJ2 2015


1.Bincangkan struktur masyarakat Arab Jahiliah sebelum kedatangan Islam.[20m]
Jahiliah  berasal  daripada  perkataan jahala  yang bermaksud  bodoh. Ungkapan perkataan  ini dikaitkan  dengan masyarakat  yang muncul di Semenanjung  Tanah Arab yang mempunyai akidah yang  sesat serta akhlak  yang amat buruk. Keadaan  ini berlangsung kira-kira 30 tahun, iaitu selepas runtuhnya  Empangan Ma'arib hingga  kerasulan Nabi Muhammad SAW pada tahun 610. Sejarawan Islam mencatatkan  terdapat  empat ciri umum masyarakat  pada tempoh masa tersebut,  iaitu masyarakat yang tidak mempunyai  nabi dan rasul serta  kitab suci sebagai panduan,  berakhlak  buruk, tidak  berperadaban  (bertamadun),  dan majoriti  masyarakatnya buta huruf.

      Masyarakat Arab pada  zaman tersebut  terbahagi kepada  dua kelompok utama, iaitu masyarakat Arab Badwi dan Arab Hadhari. Masyarakat Arab Badwi tinggal di kawasan  pedalaman  berhampiran dengan sumber air di oasis atau wadi. Mereka mengamalkan kehidupan bercorak  nomad iaitu berpindah-randah dari  satu tempat  ke tempat  yang lain. Aktiviti masyarakat Arab Badwi ini lebih tertumpu kepada penternakan  dan pertanian di kawasan  yang terdapat sumber  bekalan air. Hal ini kerap menjadi rebutan  sesama  mereka hingga mencetuskan ketegangan. 

      Namun  berbeza  dengan  masyarakat  Arab Hadhari yang tinggal  kekal di bandar-bandar besar seperti Makkah, Yathrib, dan Yaman. Kegiatan harian masyarakat Arab  bandar  dikaitkan dengan aktiviti perdagangan  sama  ada secara  kecil-kecilan atau merentasi  sempadan  geografi. Contohnya,  kabilah Quraisy menjalankan  aktiviti  perdagangan ke Syam  pada musim  panas manakala  pada musim  dingin, aktiviti tersebut  beralih  keYaman.

      Kedua-dua masyarakat ini mengamalkan  kehidupan  bercorak  kabilah. Anggota dalam sesebuah kabilah mempunyai pertalian darah antara satu  sama lain. Seandainya ada individu yang berhasrat menganggotai  kabilah  lain, ia perlu bersumpah  di hadapan patung  berhala.
Setiap kabilah akan diketuai  oleh pemimpin  bergelar  syeikh yang mempunyai kuasa mutlak.Walaupun dinasihati  oleh Majlis Kabilah, kuasa tetap di tangan syeikh.  Ahli-ahli  kabilah wajib mencurahkan kesetiaan  sepenuhnya  kepada kabilah  masing-masing.

      Setiap kabilah akan memegang  suatu fahaman yang  dinamakan  'asabiyyah  bagi menjamin kekuatan  dan  keutuhan  kabilah tersebut  serta kesetiaan  yang tidak berbelah  bahagi oleh anggota dalam sesuatu  kabilah. Fahaman  'asabiyyah berperanan menghidupkan aktiviti sosioekonomi  dan politik  sesebuah kabilah. Fahaman inilah juga yang sering mencetuskan  keadaan  huru-hara;  tanpa mengira  benar atau salah  setiap  individu dalam  sesuatu perkara, kabilah akan mempertahankannya.

      Keadaan bertambah  buruk apabila  peperangan yang dilancarkan semata-mata mahu menunjukkan kemegahan  dan kekuatan kabilah serta menjadikan  tawanan-tawanan perang  sebagai hamba.

      Dalam masyarakat jahiliah, wujud juga jurang  sosial yang luas antara golongan bangsawan dengan golongan bawahan  khasnya  hamba.  Susun lapis atau organisasi  sosial  yang wujud begitu tegar.

      Bagi kaum  wanita, mereka langsung tidak mendapat tempat  sama ada dalam keluarga  apatahlagi dalam  kabilah. Kelahiran bayi-bayi  perempuan  dianggap  menjatuhkan  maruah keluarga.  Oleh sebab itu, timbul amalan membunuh  bayi-bayi  perempuan. Pendek kata, kaum wanita pada zaman tersebut  hanya dianggap sebagai objek untuk memuaskan  hawa nafsu.

      Berhubung dengan nilai mulia dan hina, ukurannya dinilai berdasarkan  kekayaan,  kemahiran dan ilmu yang dimiliki  serta  keturunan yang diwarisi. Individu  yang kaya seperti  pedagang, ahli sihir, dan pahlawan akan disanjung  dan dipandang mulia, sedangkan  mereka yang miskin dan hamba  dipandang hina oleh masyarakat.


      Kesimpulannya,  struktur  masyarakatArab sebelum Islam  jelas mencerminkan  masyarakat yang ketinggalan atau mundur,  berpecah belah  dan mengamalkan  diskriminasi.  Namun senario tersebut mula berubah  apabila  Nabi Muhammad SAW membawa  nur yakni  agama Islam yang mengubah peradaban masyarakat Arab menjadi lebih mementingkan keadilan, persaudaraan dan persamaan, sekali gus merealisasikan  konsep  ummah.

Tiada ulasan: