Oleh-AHMAD BIN YAAKOB
1.8.2 Hasil Pembelajaran
Membincangkan bentuk perhubungan luar - naungan melalui pembayaran jizyah
Khalifah al-Rasyidin abad ke-7M (601 - 699 M) dan Khalifah Umayyah abad ke-7-8M
Maksud naungan.
Naungan merujuk kepada perlindungan yang diberikan oleh kerajaan yang lebih kuat dan berpengaruh terhadap kerajaan yang lemah atau yang berjaya dikuasai melalui kempen ketenteraan.[1]
1.Naungan-Zaman Khulafa al-Rasyidin, naungan melalui pembayaran jizyah ke
Atas kafir zimmi dan al-Mustakim
. Definisi jizyah
Kadar jizyah - jizyah secara baik dan jizyah secara paksaan
Syarat-syarat jizyah
Naungan yang berhak diterima melalui pelaksanaan jizyah
a. Hak mendapat perlindungan
- ancaman luar, kezaliman,nyawa dan harta benda
b. Hak mendapat kehormatan diri
c. Hak kebebasan beragama
d. Hak memperolehi perlindungan (kebajikan) waktu miskin dan pada hari tua
e. Hak kebebasan bekerja dan memegang jawatan dalam kerajaan
f Kafir zimmi dan al-Mustakimberkewajipan menunaikan tanggungiawab terhadap negara Islam :
a. Menghormati undang-undang Islam
b. Menghormati syiar dan umat Islam
c. Bersama-sama mempertahankan negara Islam
d. Bersama-sama membangunkan negara Islam.[2]
Perubahan dasar pelaksanaan jizyah zamanNabi Muhammad SAW dan Khalifah Abu Bakar
- jizyah diambil daripada wilayah bukan Islam yang bernaung di bawah negara Islam.
Perubahan dasar pelaksanaan jizyah zaman Khalifah Umar – jizyah diambil daripada orang kafir zimmi yang tinggal dalam negara Islam.
Perubahan dasar pelaksanaan jizyah pada zaman Umaiyyah
(Khalifah Abdul Malik bin Marwan) - jizyah diwajibkan ke atas kafir zimmi (Mawali) yang memeluk Islam dan golongan agama (rahib)
- satu bentuk diskriminasi Arab dan bukan Arab – jizyah sumber kewangan penting negara - penubuhan Diwan al-Kharaj
Perubahan dasar pelaksanaan jizyah pada zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz
- jizyah ke atas kafir zimmi dihapuskan untuk menarik mereka memeluk Islam, menghapuskan amalan diskriminasi terhadap golongan Mawali dan menggalakkan asimilasi golongan Mawali dan bukan Arab. Kadar jizyah dikurangkan.
Namun khalifah-khalifah Umayyah seterusnya telah mengembalikan dasar diskriminasi terhadap golongan Mawali -dikenakan jizyah.[3]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan