Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
Pendidikan fardu ain dan fardu kifayah :
a. Pendidikan fardu ain
:
Ilmu asas ajaran lslam seperti
akidah, syariat dan akhlak.Ilmu ini wajib dipelajar dan diamalkan oleh setiap umat Islam yang
mukallaf. Sumber utama ialah al-Quran dan sunnah, manakala sumber kedua ialah
ijmak dan qias.[1]
b. Pendidikan fardu
kifayah :
. Ilmu pengetahuan yang wajib
dituntut olehsebahagian umat Islam.
. Ia adalah semua disiplin ilmu
yang diperlukan bagimenyempurnakan
keperluan hidup manusia
samadaberbentuk keagamaan atau keduniaan sepertiperubatan, ekonomi, pendidikan dan
lain-lain.
. Ilmu-ilmu fardu kifayah merupakan ilmu yangbersandarkan akal.
. Sumber ilmu ini ialah
al-euran dan as-Sunnahsebagai dasar,
akal, pancaindera, pengkajian,
eksperimen dan lain-lain.
. Ilmu fardu kifayah
terbahagi kepada tiga : ilmu indera, ilmu sains dan ilmu
falsafah.
o Pendidikan fardu ain dan kifayah di Mesir :
a. Di Mesir, ilmu fardu ain dan kifayah amat ditekankandan dipelajari di institusi pendidikan meskipun padaperingkat awal penekanan berkisar tentang akidah dankeimanan.
b. Perkembangan pendidikan,
interaksi dengan luar,pertembungan budaya dan sebagainya menyebabkansistem
kurikulum asal Mesir dicampuri dengan ilmufardu kifayah seperti falsafah, perubatan, astronomi dansebagainya.
c. Lahir tokoh-tokoh ilmuan Islam terkemuka di Mesir.
Pendidikan fardu ain dan kifayah di Acheh
:
a. Di Acheh, ilmu fardhu ain amatditekankan padaperingkat awal
pendidikan, pengajian al euran, al
Hadisdi ajar di semua institusi,serta ilmu-ilmu
lain sepertifekah, tauhid dan tasawuf.
b. Pengajian fardhu
kifayah diajar pada
peringkatmenengah dan tinggi. Di
peringkat Dayah ilmu fardhukifayah di ajar menggunakan kitab-kitab dariArab.Antara ilmu tersebut ialah geografi, sejarah, danmatematik.
c. Pendidikan khusus untuk wanita dalam bidang pertanian,
pertukangan, ilmu perniagaan turut diajar diDayah.Di peringkat Dayah ilmu
fardhu kifayah di ajar menggunakan
kitab-kitab dari Arab.Antara ilmu
tersebut ialah geografi, sejarah,
danmatematik.
[1] “Pendidikan”, ”, dalam Modul Pengajaran dan Pembelajaran
STPM Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),70.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan