Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
Pendidikan Islam merupakan  tanggungjawab 
peribadi,Islam tanggungjawab masyarakat 
dan tanggunglawab pemerintah.
Pendidikan Islam bersifat
pragmatis - teori dan praktik sekaligus.
Pendidikan Islam zaman Khalifah
Umayyah mencapai  tahap kecemerlangan.
 Faktor-faktor 
yang mendorong  peningkatan
kemajuan pendidikan  pada zaman  kerajaan Umayyah  
a. Perkembangan  kerajaan 
Islam itu sendiri
b. Perkembangan  ilmu
c. Perkembangan  masyarakat 
Islam.
Faktor-faktor  yang menyumbang  kepada perkembangan pendidikan  pada zaman Umayyah  
a. Gerakan agama
b. Gerakan falsafah
c. Gerakan  sejarah.[1]
Ciri-ciri Pendidikan 
Pendidikan Islam merupakan  tanggungjawab 
peribadi,Islam tanggungjawab masyarakat 
dan tanggunglawab pemerintah.
Pendidikan Islam bersifat
pragmatis - teori dan praktik sekaligus.
Pendidikan Islam zaman Khalifah
Umayyah mencapai  tahap kecemerlangan.
 Faktor-faktor 
yang mendorong  peningkatan
kemajuan pendidikan  pada zaman  kerajaan Umayyah  :
a. Perkembangan  kerajaan 
Islam itu sendiri
b. Perkembangan  ilmu
c. Perkembangan  masyarakat 
Islam.
Faktor-faktor  yang menyumbang  kepada perkembangan pendidikan  pada zaman Umayyah  
a. Gerakan agama
b. Gerakan falsafah
c. Gerakan  sejarah.[2]
 Ciri-ciri  pendidikan 
pada zaman khalifah  Umayyah  :
a. Institusi pendidikan 
dan bentuk pengajaran
. Masjid-masjid, istana
khalifah  dan Kuttab.
. Kurikulum  - ilmu tafsir, hadis, fiqh, bahasa,
kesusasteraan  Arab dan lain-lain. Pengajaran dalam bentuk
syarahan.
, Cara penyamapaian  ilmu berbentuk  halaqah
Terdapat pengajaran qira'ah al-Quran
dan qasidah yang berpusat di Kota Makkah 
dan Madinah.
Terdapat tujuh  jenis bacaan mengikut  loghat suku kaum Arab. Bagi membolehkan  orang Islam bukan Arab membaca ak-Quran,  diwujudkan 
tanda-tanda bunyi seperti fathah, 
dammah dan kasrah.  Al-Quran
kemudian dibariskan dengan  lengkap  serta ditanwimkan serta diletakkan tanda
syaddah.
. Masjid-masjid  di Basrah dan Kufah (Iraq) – pusat
pengajian  bahasa
. Istana khalifah berfungsi
sebagai tempat belajar dan perpustakaan
' Subjek yang diajar - sejarah,  kesusasteraan,  ilmu pidato dan lain-lain
. Kuttab - sekolah
permulaan.  Dua jenis 
- Kuttab  untuk orang awam yang dikenakan  yuran dan kutttab alSabil untuk
kanak-kanak  miskin  yang diberi percuma.
. Penekanan  kepada 
pengajian  al-Quran dan asas-asas
ilmu agama.
Tenaga-tenaga pengajar  :
-Mempunyai  pengetahuan 
yang berbeza-beza  antara satu
sama lain
-Guru-guru di masjid mempunyai
asas-asas  ilmu pengetahuan  yang kukuh 
dan pelbagai  kemahiran berbanding  dengan 
guru-guru di istana dan kuttab.
Guru-guru di masjid mengajar
tanpa sebarang ganjaran.
Guru-guru yang mengajar di
istana  khalifah dikenali sebagai muaddih
- guru yang mengajar berkenaan
budi pekerti, adab-adab  dan sahsiah.
Mereka ditugaskan  mengajar  putera-putera 
khalifah dan anak
pembesar.
c. Bidang-bidang 
pengajian :
. Pengajian  senik muzik dan puisi - berpusat di
KotaMakkah  dan Madinah. Pemuzik dan
penyanyimenjadikan istana khalifah sebagai 
tempat untukmendapat ganjaran.
. Pengajian 
kesusasteraan  dan ilmiah 
- berkembangpesat  di masjid-masjid  di Basrah dan Kufah
. Pengajian  sains dan perubatan  - mencapai 
kemajuantinggi hingga melahirkan pakar-pakar  perubatan
. Pengajian  seni ukir dan seni pahat 
- banyak ayatQuran,  hadis, 
syair dan kata-kata  hikmat dipahat  dandiukir 
pada dinding dan mimbar masjid, istana danlain-lain.
. Pengajian membuat  kertas, kompas  dan mensiu 
(alatmillliliter)
d. Dasar dan perkembangan pendidikan  :
. Percuma bagi golongan kurang
berkemampuan  dikuttab dan
percumabagi  pengajian secara terbuka
dimasjid-masjid. Kebanyakan rakyat menuntut ilmuwalaupun tiada  dasar wajib belajar. Berbeza denganputera
mahkota  yang diberikan pendidikan wajib
diistana atau mereka  dihantar  ke halaqah pengajian.
. Tiada sukatan pelajaran  ditetapkan.
. Perkembangan  ilmu pengetahuan  seiring denganpenyebaran  agama Islam.
. Lahir tokoh-tokoh  agama 
dan cendiakawan  Islam.[3]
Peranan  khalifah
dalam perkembangan  ilmu dan penyebaran  Islam.
Kemunculan  ilmu falsafah (suatu ilmu yang
banyakmenggunakan  akal untuk berhujah)
menyumbangperkembangan  sistem
pendidikan.
. Akhir zaman pemerintahan Bani
Umayyah, ulamaIslam terpaksa menggunakan 
falsafah  sebagai  senjata bagi menentang hujah-hujah orang
yahudi danNasrani.  Bentuk pendidikan
mengalami  perubahanmengikut tuntutan dan
situasi  semasa.
. Ilmu sejarah menjadi salah
satu faktor penting dalam perkembangan 
sistem  pendidikan. Ilmu ini dikhususkan  untuk putera-putera  khalifah kerana mereka bakal memimpin
kerajaan. Dengan adanya pengetahuan berkenaan sejarah, mereka dapat memahami ilmu ketatanegaraan,
sistem pemrintahan, pentadbiran dan menjadikan pengalaman pemerintahan terdahulu
sebagai pengajaran bagi mengukuhkan pemerintahan pada masa hadapan.[4]
  
[1]“Falsafah
Pendidikan Islam ”, dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM
Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),61.
[2]Ibid,
61.
[3]
Ibid,64
[4] Mohd
Sukki Othman dan Wan Muhammad  Wan Sulong
,Teks Pra U STPM Sejarah Penggal 2, Edisi Kedua, (Kuala Lumpur: Pearson
Malaysia Sdn. Bhd, 2014), 234.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan