Rabu, 24 Mei 2017

SUMBANGAN AL-KHAWARIZMI

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Latar belakang Al-Khawarizmi
     Nama sebenar beliau ialah Abu Abdullah Muhammad bin Musa al-Khawarizmi. Selain dipanggil al-Khawaizmi, beliau terkenal juga dengan gelaran Abu Abdullah. Namun di Barat, Al-Khawarizmi dikenali sebagai al-Cowarizmi, al-Ahawizmi al-Karismi, al-Goritmi, al-Gorismi dan beberapa cara ejaan lain.Beliau dilahirkan pada tahun 780M di daerah Khawarizmi yang sekarang dikenali sebagai Khiwa. Ibu bapa beliau berhijrah ke sebuah kawasan di Selatan Baghdad. Beliau meninggal dunia pada tahun 840 Masihi.[1]

     Kepakaran beliau dalam ilmu matematik diiktiraf oleh pemerintah Abbasiyah iaitu Khalifah Harun al-Rashid yang melantiknya sebagai pakar matematik dan ahli akademik matematik di Baitul Hikmah. Khalifah al-Makmum melantik belaiu sebagai pengarah arkib di perpustakaan istana. Al-Khawarizmi mengemaskini sistem perpustakaan dengan menambah indeks buku-buku di perpustakaan tersebut di Baitul Hikmah. Beliau turut bertugas mengetuai dan mengawasi kerja penterjemahan buku-buku Matematik daldm bahasa Yunani yang diperoleh daripada kerajaan Byzantine.Al-Khawarizmi seorang tokoh Islam yang berpengetahuan luas dalam bidang falsafah, logik, aritmetik, geometri, muzik,kejuruteraan, sejarah Islam dan kimia.[2]

 Sumbangan al-Khawarizmi :
a. Matematik:
      Memperkenalkan sistem nombor India (kini dikenali angka Arab) yang digunakan sehingga kini iaitu 0 hingga 9.Angka-angka tersebut menggunakan simbol-simbol yang mewakili nilai-nilai tertentu.
      Beliau memperkenalkaan beberapa proses pengiraan termasuk operasi dan pecahan.Tokoh pertama yang memperkenalkan algebra danmatematik. Antara cabang matematik yang diperkenalkan beliau seperti geometri, algebra, aritmetik dan lain-lain.

      Memperkenalkan penggunaan angka dalam karyanya DeNumero Indorum yang berkaitan dengan aritmetik. Beliau menerangkan tentang angka sifar. Dengan adanya angka sifar, operasi tambah, tolak, darab, bahagi, kuasa, log, kosinus dan lain-lain dapat diselesaikan dengan mudah,malah membolehkan ilmu sains dan teknologi berkembang dengan lebih pesat.Angka sifar yang diperkenalkan olehnya dipinjam oleh bahasa-bahasa Eropah dengan sebutan cifre,chiffre danzero. Melalui angka sifar akan terbitkan nombor yang mencapai infiniti.

     Sistem angka juga dapat dikaitkan dengan bidang lain termasuk astronomi yang membolehkan meramal gerhana,menentukan planet-planet atau planet-palent dan lain-lain.

      Dalam konsep algebra (aljabar - ilmu persamaan), alKhawarizmi memperkenalkan kaedah penyelesaian tersusun dan sistematik sehingga digelar Bapa Ilmu Algebra. Karya algebra beliau - Hisab al-Jabal wa al-Muqabalah.Buku beliau yang memperkenalkan kaedah arimetik al-Jabar telah diterjemahkan dalam bahasa Latin dan menjadi rujukan di universiti-universiti Eropah sejak abad ke 12 hingga 16M.

      Beliau orang pertama yang mengajar algebra dalam bentuk mudah dan menyelesaikan banyak permasalahan seperti pewarisan, pembahagian harta pusaka dan perniagaan melalui karyanya.

      Al-Khawarizmi telah membangunkan bidang trigonometri iaitu ilmu matematik mengenai sudut dan sempadan segi tiga yang mengandungi fungsi sin.Beliau menyempurnakan teori geometri yang mewakili muka keratan kon dan membangunkan kalkulus yang membantunya menguasai konsep perbezaan.Karya beliau yang lain - Kitab al-Jam'a bil Hisab al-Hindiberkaitan dengan konsep aritmetik.

Geografi :
      Al-Khawarizmi telah membetulkan pandangan Ptolemy mengenai geografi termasuk dalam melakar peta dunia.Beliau adalah saintis pertama melakar peta dunia pada tahun 830M.Menghasilkan karya geografi - Kitab Surat al-Ard. Kitab ini telah diterjemahkan bersama petanya ke dalam bahasa lain.

Menulis tentang takwim Yahudi yang berjudul Istikhraj Tarikh al-Yahudi.
c. Astronomi:
      Pembangunan ilmu kaji bintang dan ilmu falak oleh AlKhawarizmi memberi sumbangan besar terhadap kemajuan dalam bidang sains astronomi.
Hasil kerjaya beliau turut meliputi kerja-kerja berkaitan dengan jam, alat yang menunjukkan waktu dengan bayangan matahari serta alat kaji bintang.

      Beliau banyak menghasilkankarya astronomi dan diterjemahkan ke pelabagai bahasa asing. Antaranya Kitab al-Tarikh dan Kitab al-Rukhmat (buku berkenaan alat yang menunjukkan waktu dengan baay arragan matahari).Khalifah al-Makmum telah melantik al-Khawaizmi sebagai penasihat astronomi dan bertugas di balai cerap yang didirikan oleh baginda di Baghdad.[3]



[1] Mohd Sukki Othman dan Wan Muhammad  Wan Sulong ,Teks Pra U STPM Sejarah Penggal 2, Edisi Kedua, (Kuala Lumpur: Pearson Malaysia Sdn. Bhd, 2014), 284.
[2] “Sumbangan tokoh” , dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah Penggal 2, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),73.
[3] Ibid,82.

3.2 Reaksi masyarakat tempatan di Mesir pada abad ke-19 dan 20

Pada abad ke-18M, Mesir masih sebahagian wilayah empayar Uthmaniyah. Sepanjang abad ke-17 dan ke-18M, Mesir mengalami beberapa konflik politik akibat perebutan kuasa antara pemerintah tempatan.[1] Suasana politik yang tidak stabil inilah yang membawa kepada kekacauan dan menjejaskan ekonomi Mesir pada keika itu. Bermula abad ke-18, Mesir bukan lagi sebuah wilayah yang kaya-raya sebagaimana zaman kemuncak kegemilangan Islam. Mesir telah hilang keistimewaannya sebagai sebuah pusat kebudayaan dan ketamadunan.[2]         
Penaklukan Perancis
Pada akhir abad ke-18, Perancis telah menawan Mesir.Peristiwa ini berlaku pada tahun 1798. Ekspedisi ketenteraan ini diketuai oleh Napoleon Bonaparte berikutan tercetusnya Revolusi Perancis.Walau bagaimanapun, penguasaan Perancis ke atas Mesir tidak lama, iaitu hanya sekitar tiga tahun sahaja.Perancis kemudiannya dapat diusir keluar dari Mesir oleh tentera Uthmaniyah dengan bantuan Britain pada tahun 1801.Pendudukan Perancis di Mesir membuka senario baharu kerana ia merupakan kuasa Barat pertama yang menceroboh Mesir.[3]

     Walaupun penguasaan Perancis hanya sekitar tiga tahun sahaja,namun kesan jangka panjangnya telah berjaya mengubah demografi politik Mesir. Penaklukan Perancis ke atas Mesir 1798 - 1801M meninggalkan kesan mendalam dalam bidang ekonomi,politik, sosial dan pemikiran rakyat Mesir. Penaklukan ini merupakan peristiwa penting yang mengubah landskap sosiopolitik Mesir. Konsep modenisme dan sekularisme meresap dalam pemikiran rakyat.

      Ia juga  telah membawa kepada kejayaan penjajahan Britain ke atas Mesir pada tahun 1882. Sebelum ini, Britain pernah cuba menjajah Mesir pada tahun 1807, namun usaha tersebut tidak berjaya.Selama tiga tahun Perancis di Mesir, beberapa perubahan telah dilakukan. Antaranya adalah seperti berikut:
(a) membuka kilang senjata.
(b) mengadakan perkhidmatan percetakan.
(c) menggalakkan pengkajian sains, termasuk menghantar para pelajar Mesir untuk belajar di Barat.

      Sejak tahun 1879, Britain dan Perancis semakin giat mencampuri hal ehwal Mesir, terutama yang berkaitan dengan soal kewangan.Isu hutang yang dihadapi oleh Mesir dijadikan alasan untuk campur tangan. Namun, sebenarnya perhatian kuasa Eropah adalah tertumpu pada Terusan Suez.

Zaman pemerintahan Muhammad Ali Pasha di Mesir.
Gerakan memisahkan Mesir dari Turki Uthmaniyyah. Meletus dua siri peperangan Mesir - Turki pada 1832-1833M dan 1839-1840M. Mesir mencapai kemenangan hasil bantuan Perancis.
Penaklukan British ke atas Mesir pada 1882 - 1918M.
Sebelumnya, berlaku perjanjian memorandum Mesir dengan British pada 1840M melalui Konvensi Alexandria.Perjanjian ini menyebabkan Mesir secara perlahan-lahan terpaksa menerima kehadiran British. Konsesi pembinaan Terusan Suez yang diberikan kepada Perancis pada 1857 menambahkan curiga British terhadap Perancis dan Mesir.Kemerosotan ekonomi mendorong Mesir menjual saham
      Terusan Suez kepada British. Sejak itu, British mulai mencampuri politik dan ekonomi serta hal ehwal Mesir.British terus melaksanakan misi ketenteraan di Mesir hingga berjaya menguasai Kaherah pada 1882. Bermula penjajahan British di Mesir.

Penjajahan Britain
Penjajahan Britain merujuk kepada kekalahan tentera Mesir ditangan British pada bulan September 1882. Bermula pada tahun 1914-1918, Britaian mempunyai pengaruh yang kuat di Mesir.Pentadbiran Britain di Mesir pada peringkat awal dipelopori oleh Lord Cromer yang dilantik sebagai Consul General antara tahun 1883-1907. Dasar pecah dan perintah yang dilaksanakan oleh British membawa jurang yang besar kepada masyarakat Mesir.

      Mereka yang mendapat pendidikan Barat terpisah dari segi sikap dan pemikiran yang berteraskan kebudayaan tempatan yang didukung oleh ulamak dan juga rakyat biasa.   

Pentadbiran ekonomi yang teruk, sikap tamak pemerintah yang menaikkan cukai sesuka hati, dasar
menjadikan tanah milik negara dan kerahan tenaga menyebabkan rakyat Mesir menderita. Golongan ulama memimpin gerakan rakyat menentang kezaliman kerajaan.

Perjuangan kebebasan Mesir
Penaklukan perancis ke atas Mesir mencetuskan beberapa pemberontakan rakyat yang mewujudkan situasi politik yang tidak stabil. Antaranya, pemberontakan pimpinan Syeikh Muhammad sadat ekoran
Majlis Syura al-Azhar membuat keputusan melancarkan jihad.

Gerakan penentangan
Faktor agama merupakan faktor utama kebangkitan menentang Perancis. Muncul Gerakan Islah oleh tokoh-tokoh pemikir Islam seperti Sayyid Jamaluddin al-Afghani dan Muhammad Abduh. Gerakan Islah ini berhadapan dengan arus sekularisasi Barat. Muncul gerakan dakwah diMesir seperti al-Ikhwan al-Muslimun yang lebih tersusun
Gerakan Kolonel Urabi Pasha l88l - 1882M :
gerakan menuntut kemerdekaan Mesir. Dikenali sebagai pemberontakanUrabi. Gerakan ini menjadi tonggak kepada semangat nasionalisme Mesir. Awal perjuangan, gerakan ini adalah sebuah gerakan anti orang asing (perancis, British danTurki). Namun, akhimya gerakan ini menuntut perubahan
dalam pentadbiran dan pemerintahan. British menyerang Urabi Pasha kerana ia mengancam kedudukan British di Mesir dan berjaya mengalahkan Arabi pasha.Urabi Pasha telah dibuang ke Sri Langka. Syeikh Muhamad Abduh turut diusir keluar dari Mesir.
Gerakan Islah
 Gerakan pemulihan Islam yang dipelopri oleh Jamaluddin al-Afghani dan Muhammad Abduh. ciriciri
utama gerakan ini termasuk gagasan al-Jamiah al-Islamiah (Pan Islamisme) dan perjuangan kemerdekaan.Kesemua idea dan program islah dilaksanakan melaluipelbagai kaedah termasuk melalui proses pengajaran, pidatodan media massa (majalah dan akhbar) serta karya-karya ilmiah. Gerakan Islah juga dilakukan melalui jawatan-jawatan yang disandang. Kempen-kempen yang dijalankan oleh tokoh-tokoh ini membangkitkan semangat perasaan anti-penjajah.
Revolusi 1919M –
 Tamatnya Perang Dunia Pertama memperlihatkan semangat nasionalisme rakyat Mesir terus berkobar. Muncul Parti Wafd 1919 pimpinan Saad Zaghlul Pasha yang berjuang menuntut kemerdekaan penuh.Penangkapan Saad Zaghlul membangkitkan revolusi besar menentang British di seluruh Mesir.
Kemerdekaan Mesir
 Akhirnya British terpaksa mengeluarkan Deklarasi Unilateral 1922 yang memberi kemerdekaan separa penuh Mesir. Britain mengistiharkan kemerdekaan Mesir pada 22.2.1922. Kerajaan baru yang ditubuhkan bersifat raja berperlembagaan. Pilihanraya pertama diadakan dan Saad Zaghlul dilantik sebagai Perdana Menteri pada tahun 1927. Tetapi pentadbiranya hanya berlangsung dalam tempoh yang singkat. Antara tahun 1922-1936 pola yang sama berlaku, iaitu raja membubar parlimen dan pilihan raya diadakan yang selalunya membawa kemenagan kepada Parti Wafd. !927 Saad Zaghlul meninggal dunia dan Parti Wafd mula lemah.  Golongan nasionalis tetap menentang deklarasi ini kerana menuntut kemerdekaan penuh. 1932 Mesir beroleh kemerdekaan penuh. Pada tahun 1952 golongan nasionalis mengguling  Raja Faouk yang zalim, korup dan bersekongkol dengan Britain. Revolusi ini dipimpin oleh Jeneral Muhamad Naguib. Kekuasaan British berjaya diruntuhkan sepenuhnya pada 1952M. Mesir menjadi sebuah republik pada tahun 1953.

Gerakan Islah Ikhwanul Muslimin
Sebahagian senario politik Mesir hasil daripada reaksi rakyat tempatan terhadap penjajahan Barat serta kejatuhan khilafah Uthmaniyyah di Turki. Dipelopori dan ditubuhkan oleh Hassan al-Banna pada 1928. Matlamat awal untuk menggulingkan penguasaan British di Mesir dan menyelamatkan rakyat daripada pengaruh pemikiran Barat. Menerbitkan majalah al-Manar untuk menyampaikan idea perjuangan. Peringkat awal menumpukan kepada isu-isu keagamaan, pendidikan dan khidmat kepada masyarakat. Peringkat seterusnya perjuangan politik dengan menganjurkan protes kepada kerajaan Mesir bagi menentang kezaliman dan idea-idea sekular kerajaan yang boleh melemahkan pengaruh Islam dan meruntuhkan nilai moral tradisional.

      Perjuangan Ikhwanul Muslimin amat tersusun dan konsisten meskipun ramai ahlinya dipenjara dan dibunuh. Pada 1946 - 1948M, gerakan Ikhwanul Muslimin mengisytiharkan perang terhadap British. Gerakan ini diharamkan oleh kerajaan Mesir atas tuduhan merancang pemberontakan menjatuhkan Kerajaan British.[4]




[1] “Reaksi Masarakat Tempatan”, dalamModul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah P2, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),109.
[2] Mohd Sukki Othman dan Wan Muhammad  Wan Sulong ,Teks Pra U STPM Sejarah Penggal 2, (Kuala Lumpur: Pearson Malaysia Sdn. Bhd, 2014), 348.
[3]Mahayudin Hj. Yahya et. Al., Ace Ahead Teks STPM Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2 Edisi Kemaskini, 187.
[4] “Reaksi Masarakat Tempatan”, dalamModul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah P2,112.

Selasa, 23 Mei 2017

6. SEJAUH MANAKAH PERANG DUNIA PERTAMA MEMPERCEPATKAN PEMBENTUKAN NEGARA BANGSA DI MESIR DARI TAHUN 1856 SEHINGGA TAHUN 1918.

      Pendahuluan

1.      Konsep Negara Bangsa menjadi matlamat tertinggi nasionalisme pada abad ke-19 M dan abad ke-20 M, kerana bangsa, anggota masyarakat beridentitikan diri mereka dengan negara dan menumpahkan kesetiaan mereka kepadanya. Mesir pada abad ke-18 M merupakan sebahagian daripada kerajaan Uthmaniyah tetapi pada tahun 1798, angkatan tentera Peranchis  yang  dipimpin oleh Napoleon Bonaparte yang memperolehi kuasa berikutan Revolusi Peranchis menakluk Mesir. Walaubagaimanapun Peranchis berjaya dihalau keluar selepas 3 tahun berada di Mesir oleh Sultan Salim III dari Kerajaan Uthmaniyah menghantar tenteraTurki yang diketuai oleh Muhammad Ali Pasha dengan bantuan British.  Selepas berjaya menghalau Peranchis, Sultan Turki Uthmaniyah telah mengiktiraf kekuasaan Muhammad Ali Pasha di Mesir.  Namun begitu pengganti-pengganti Ali Pasha yang banyak dilanda masalah terutamanya Ismail yang berhutang sebanyak 100 Juta Pound Euro dengan bank-bank Eropah telah membuka pintu kuasa  imprealis Barat campurtangan secara terang-terangan dalam pentadbiran Mesir.  Britain meletakkan seorang Pro konsul British di Mesir dan bermulalah penjajahan secara rasmi oleh Britain terhadap Mesir.
2.      Selepas Perang Dunia Pertama tamat, secara rasmi diumumkan sebagai tanah jajahan British yang berlindung di bawah kerajaan British. Namun disebabkan kekacauan dalaman yang melanda Mesir apabila rakyat dipaksa menyertai PD1, rakyat mula bangkit memberontak dan memohon kemerdekaan dari British tetapi ditolak. Kebangkitan rakyat di Mesir tidak dapat dibendung lagi oleh British dan pada Disember 1919, mereka menghantar satu Suruhanjaya peninjau yang dikenali sebagai misi milner untuk melihat keadaan di Mesir. Misi Milner mencadangkan kepada Kerajaan British untuk memberi kemerdekaan kepada Mesir namun dengan bersyarat dan akhirnya pada tahun 1922, British telah mengisytihar kemerdekaan Mesir selepas Mesir bersetuju dengan semua syarat yang diberikan oleh British.


Faktor-faktor Pembentukan Negara Bangsa Mesir abad ke-20:

Impak Perang Dunia Pertama
Pembentukan negara bangsa Mesir dikaitkan dengan impak daripada Perang Dunia Pertama. Semasa perang, British telah mengeskploitasi sepenuhnya bukan sahaja aset-aset bernilai di Mesir, bahkan menindas dan mengerah tenaga masyarakat tempatan.  Campur tangan kuasa penjajah ini telah menyebabkan masyarakat tempatan menyedari kepentingan untuk mereka bangkit mempertahankan hak mereka serta berusaha mendapatkan kuasa untuk mentadbir negara sendiri. Seterusnya membawa kepada pembentukan Negara bangsa Mesir

Kebangkitan golongan nasionalisme
Kebangkitan golongan nasionalisme di kalangan lulusan undang-undang yang menuntut kemerdekaan Mesir dan sistem parlimen seperti barat.  Golongan ini tidak      dikawal oleh pihak British seperti mana pihak tentera atau orang tempatan.  Antara pemimpin nasionalisme yang terkenal ialah Mohammed Farid dan Mustafa Kamil.  Lulusan undang-undang ini dididik oleh pensyarah berketurunan Peranchis yang bertugas di Mesir telah menghasut pelajar agar memusuhi pihak British.

Faktor bahasa
Faktor bahasa iaitu sebahagian besar penduduk Mesir merasakan mereka sebahagian daripada bangsa Arab tetapi tindakan Kerajaan British menggalakkan masyarakat Mesir bertutur alam dialek Misriyah (untuk mengukuhkan identiti Mesir) menyebabkan generasi baharu akan tersisih daripada bahasa Arab Fushah yang digunakan dalam al-Quran dan telah menimbul kegelisahan dalam kalangan ulama Mesir.

Pembukaan Terusan Suez
PembukaanTerusan Suez sejak tahun 1869    telah menarik perhatian kuasa barat seperti Peranchis dan British untuk sama-sama menguasainya.  Kebijaksanaan British telah berjaya memerangkap Khedif Ismail dengan masalah hutang dan diisytihar muflis telah menyebabkan British        berjaya menguasai Terusan Suez.  Akibatnya pihak   penjajah telah menempatkan tentera di kawasan terusan itu sehingga membangkitkan rasa tidak puas hati penduduk Mesir.  Suasana politik di Mesir walaupun berada di bawah pemerintahan empayar Uthmaniah namun kuasa pemerintahan sebenar di tangan British yang sudah bertapak kukuh sejak 1882 lagi.  Pemerintah Mesir dan pihak British tidak berusaha membaiki keadaan rakyat dan pada masa yang sama tidak bersikap terbuka untuk menerima kritikan serta protes daripada rakyat.

Faktor Budaya
Faktor Budaya masyarakat Mesir juga mengalami masalah akibat pengaruh kebudayaan penjajah yang bersifat sekular. Akhbar dan majalah Mesir selalu mengungkapkan tulisan yang menyatakan Mesir sebahagian daripada Eropah, akibatnya kebudayaan penjajah mempengaruhi secara mendalam rakyat Mesir sehingga mengenepikan ajaran Islam.

Faktor Ekonomi
Faktor Ekonomi Mesir amat lemah, ramai wanita Mesir hanya menjadi pembantu rumah kepada orang-orang British yang bekerja di tapak projekTerusan Suez, ini bermakna sebahagian masyarakat Mesir bergantung kepada ekonomi penjajah walaupun Negara Mesir kaya dengan hasil buminya.

Kesan Perjanjian Versailles
Pembentukan negara bangsa di Mesir juga turut dipengaruhi oleh kesan Perjanjian Versailles. Perjanjian ini telah memberikan hak kepada British untuk melindungi Mesir. Golongan nasionalis Mesir menentang kerana mereka sedar ini merupakan perancangan proksi Barat untuk terus menguasai Mesir.  Jelaslah kepada kita bahawa kesan daripada Perjanjian Versailles telah menjadi salah satu punca kepada pembentukan Negara bangsa Mesir pada abad ke-20

Kesimpulan

Pembinaan negara bangsa Mesir pada abad ke-20 terhalang kerana penguasaan barat terhadap Mesir itu serta pemerintah yang mengabaikan kebajikan rakyat.  Perkembangan yang berlaku pada abad ke-20 melahirkan negara bangsa di Mesir.  Persaingan yang berlaku ketika era kemerosotan Kerajaan Uthmaniyah khususnya Mesir membawa kepada banyak lagi permasalahan sehinggalah PD1 mendorong kebangkitan gerakan nasionalisme dan kelahiran negara bangsa di Mesir.
SUMBER-SKEMA PERCUBAAN NEGERI PAHANG 2017

5. PELUASAN KUASA BARAT DI MESIR PADA ABAD KE-19 DAN ABAD KE-20 TELAH MENYEBABKAN KEBANGKITAN MASYARAKAT TEMPATAN. BINCANGKAN.

                                   
Pengenalan

Tentera Perancis di bawah Napoleon Bonaparte telah menceroboh Mesir pada pertengahan tahun 1798 setelah menewaskan tentera kerajaan Mamluk yang memerintah Mesir ketika itu.  Perancis menduduki Mesir selama 3 tahun. Selepas itu, British menceroboh Mesir pada tahun 1882. Sebelumnya, berlaku perjanjian memorandum Mesir dengan British pada 1840M melalui Konvensi Alexandria. Perjanjian ini menyebabkan Mesir secara perlahan-lahan terpaksa menerima kehadiran British. Konsesi pembinaan Terusan Suez yang diberikan kepada Perancis pada 1857M menambahkan curiga British terhadap Perancis dan Mesir. Kemerosotan ekonomi mendorong Mesir menjual saham Terusan Suez kepada British. Sejak itu, British mulai mencampuri politik dan ekonomi serta hal ehwal Mesir. British terus melaksanakan misi ketenteraan di Mesir hingga berjaya menguasai Kaherah pada 1882. Bermula penjajahan British di Mesir. Pentadbiran ekonomi yang teruk, sikap tamak pemerintah yang menaikkan cukai sesuka hati, dasar menjadikan tanah milik negara dan kerahan tenaga menyebabkan rakyat Mesir menderita. Golongan ulama memimpin gerakan rakyat menentang kezaliman kerajaan.

Isi:

Reaksi terhadap penjajahan Perancis di Mesir

Sejak abad ke-16 M, Mesir merupakan sebahagian daripada kerajaan Uthmaniyah. Namun, pada akhir abad ke-18, Perancis telah menawan Mesir. Peristiwa ini berlaku pada tahun 1798 M. Ekspedisi ketenteraan ini diketuai oleh Napoleon Bonaparte berikutan tercetusnya Revolusi Perancis. Selama tiga tahun Perancis di Mesir, beberapa perubahan telah dilakukan. Antaranya adalah seperti berikut:
a) Membuka kilang senjata
b) Mengadakan perkhidmatan peretakan
c) Menggalakkan pengkajian sains, termasuk menghantar para pelajar Mesir untuk belajar di Barat.

Sejak tahun 1879 M, British dan Perancis semakin giat mencampuri hal ehwal Mesir, terutama yang berkaitan dengan soal kewangan. Isu hutang yang dihadapi oleh Mesir dijadikan alasan untuk campur tangan. Namun sebenarnya perhatian kuasa Eropah adalah tertumpu pada Terusan Suez. Penentangan terhadap pemerintahan Mesir yang dikuasai oleh British dipimpin oleh Kolonel Urabi Pasha. Penentangan ini benar-benar bersifat Mesir kerana dipimpin oleh rakyat Mesir sendiri (fellahin) yang berjuang bagi mempertahankan Mesir supaya berada di bawah pengaruh kuasa tempatan. Kolonel Urabi Pasha bersama pasukannya bertahan di Tel al-Kabir. Namun begitu, disebabkan faktor kelemahan dari aspek pertahanan, mereka akhirnya berjaya dikalahkan oleh British. Berikutan daripada itu, British berjaya menakluki Mesir dan Taufiq kembali bersemayam sebagai Khedif Mesir. Pemimpin nasionalis termasuk Kolonel Urabi Pasha dibuang negeri ke Sri Lanka manakala tokoh ulama, iaitu Shaykh Muhammad Abduh turut diusir kerana penglibatannya dalam membantu
penentangan Kolonel Urabi Pasha. Shaykh Muhammad Abduh bekerjasama dengan Jamal al-Din al- Afghani di Paris menerbitkan sebuah jurnal iaitu al-Urwat al-Wuthqa yang menyeru kepada kesatuan umat Islam dalam menghadapi setiap rancangan penjajahan Barat.

Walau bagaimanapun, penguasaan Perancis ke atas Mesir tidak lama, iaitu hanya sekitar tiga tahun sahaja. Reaksi masyarakat tempatan paling ketara terhadap Perancis datangnya dari tentera Uthmaniyah. Tentera Uthamniyah telah berjaya mengusir keluar Perancis dari Mesir dengan bantuan British pada tahun 1801 M. Pendudukan Perancis di Mesir membuka senario baharu kerana ia merupakan kuasa Barat pertama yang menceroboh Mesir. Walaupun penguasaan Perancis hanya sekitar tiga tahun sahaja namun kesan jangka panjangnya telah berjaya mengubah demografi politik Mesir. Hal ini telah membawa kepada kejayaan penjajahan British ke atas Mesir pada tahun 1882 M. Sebelum ini, British pernah mencuba menjajah Mesir pada tahun 1807 M, namun usaha tersebut tidak berjaya.

Reaksi masyarakat tempatan terhadap penjajahan British di Mesir

Penjajahan British merujuk kepada kekalahan tentera Mesir di tangan British pada bulan September 1882 M. Bermula pada tahun 1914 hingga 1918 M, British mempunyai pengaruh yang kuat di Mesir. Pentadbiran British di Mesir pada peringkat awal ini dipelopor oleh Lord Cromer yang dilantik sebagai Konsul General antara tahun 1883 hingga 1907. Dasar pecah dan perintah yang dilaksanakan oleh British membawa jurang yang besar dalam masyarakat Mesir. Mereka yang mendapat pendidikan Barat menjadi terpisah dari segi sikap dan pemikiran yang berteraskan kebudayaan tempatan yang didukung oleh ulama dan juga rakyat biasa. Golongan ini juga turut diserapkan dalam pentadbiran Mesir, tetapi jawatan yang tinggi hanya dibolot oleh pegawai British. Dasar British yang jelas mendiskriminasi golongan peribumi menghidupkan kembali semangat nasionalisme. Keadaan ini berlaku pada akhir pemerintahan Lord Cromer. Selain itu, penentangan juga ditujukan kepada Khedif Mesir dan
pihak berkuasa Mesir. Pengisian nasionalisme Mesir ini terbahagi kepada dua aspek yang berbeza, iaitu negara sekular dan Islam. Perbezaan ini berlaku berikutan daripada kemunculan golongan intelektual yang menerima pendidikan Barat yang tidak lagi melihat Islam sebagai al-Din dan memisahkan peranan politik daripada agama.

Antara pemimpin nasionalis yang terkemuka ketika itu, termasuk Mustafa Kamil Pasha dan Muhammad Farid. Mustafa Kamil Pasha yang terlatih dalam bidang undang-undang. Perancis dan Mesir menyokong nasionalisme berbentuk sekular. Pada 13 November 1918 M, satu delegasi (wafd) terdiri daripada pemimpin nasionalis yang diketuai oleh Saad Zaghlul menemui Pesuruhjaya Tinggi British di Mesir, iaitu Sir Reginald Wingate bagi memohon kemerdekaan Mesir. Saad Zaghlul juga meminta kebenaran untuk menghantar satu perwakilan ke Persidangan Damai Paris dengan kedudukannya setaraf dengan Hijaz, Paris (Iran) dan Ethiopia. Pihak British menolak permohonan ini dan beberapa orang pemimpin delegasi tersebut juga telah ditangkap dan dibuang negeri ke Malta.

Era penjajahan juga mendatangkan perasaan tidak puas hati bukan sahaja dalam kalangan pentadbir malahan juga mendapat tentangan daripada pihak tentera Mesir sendiri. Pada tahun 1914 M, Perang Dunia Pertama yang meletus menyaksikan kerajaan Uthmaniyah turut terlibat dalam kancah peperangan tersebut. Kesempatan ini digunakan oleh pihak British dengan mengisytiharkan mereka sebagai protectorate (naungan) ke atas Mesir dan memecat Khedif Abbas II. British kemudiannya menabalkan Husayn Kamil sebagai Raja Mesir. Perjanjian Versailles yang ditandatangani 1919 M merupakan antara penyelesaian Perang Dunia Pertama bagi mengekalkan Mesir di bawah kekuasaan British. Situasi ini memburukkan keadaan dan menyemarakkan penentangan daripada rakyat yang kemudiannya mencetuskan Revolusi 1919 M. Pendudukan Perancis berlaku pada akhir abad ke-18 M, berikutan kejayaan tentera Perancis yang diketuai oleh Napoleon Bonaparte menawan Mesir pada tahun 1798 M. Kekalahan penentangan Kolonel Urabi Pasha di tangan British pada bulan September 1882 M membawa kepada penjajahan British. Era penjajahan ini mendatangkan perasaan tidak puas hati dan reaksi negatif dalam kalangan pentadbir, tentera dan rakyat Mesir. Hal ini sudah tentu menimbulkan reaksi masyarakat tempatan terhadap penjajahan British. Reaksi masyarakat tempatan yang dipimpin oleh Kolonel Urabi Pasha, satu delegasi (wafd) yang dipimpin oleh tokoh nasionalis, Saad Zaghlul turut mendesak British memberi kemerdekaan kepada Mesir. Kemerdekaan Mesir dicapai pada 22 Februari 1922.

Kesimpulan
Penduduk tempatan Mesir berjaya mempertahankan kedaulatan Mesir.  Reaksi masyarakat yang disemarakkan oleh penindasan dan penguasaan British dan Perancis akhirnya membawa kepada kemerdekaan Mesir dan pembebasan ekonomi dari eksploitasi British.

 sumber-SKEMA PERCUBAAN NEGERI PAHANG 2017



4. HURAIKAN SUMBANGAN AL KHWARIZMI DALAM BIDANG MATEMATIK

.
Pendahuluan

Nama sebenar al-Khwarizmi ialah  Abdullah Muhammad bin Musa al-Khwarizmi. Dikenali sebagai al-khawarizmi, al-Cowarizmi, al-Ahawizmi, al-Goritmi, al-Gorismi dan al-Karismi. Merupakan ahli sains Islam yang terulung dalam ilmu matematik.Tokoh Islam yang berpengetahuan luas dalam bidang falsafah,logik, aritmetik,geometri,muzik,kejuruteraan,sejarah Islam dan kimia.Dinobatkan sebagai ‘Ahli Falak Diraja, atas sumbangan dan kajian beliau. Beliau telah diiktiraf oleh pemerintah  
Abbasiyah ,iaitu Khalifah Harun ar-Rasyid yang telah melantik beliau  sebagai pakar matematik dan ahli akademi matematik di Baitul Hikmah. Turut mengemaskini  sistem perpustakaan dengan menambah indeks buku-buku di perpustakaan tersebut.Contohnya, di Baitul Hikmah, beliau turut mengetuai dan mengawasi kerja-kerja penterjemahan buku-buku matematik dalam bahasa Yunani yang diperoleh daripada kerajaan Byzantine. Dilantik sebagai pengarah arkib buku di perpustakaan istana khalifah pada zaman pemerintahan Khalifah al- Ma’mun.

Isi

1. Memperkenalkan sistem nombor dan angka.
   
Al- Khwarizmi telah memperkenalkan sistem nombor yang digunakan sehingga kini, iaitu   0,1,2,3,4,5,6.7,8 dan 9.   Angka-angka tersebut menggunakan simbol-simbol tertentu yang mewakili nilai-nilai tertentu. Beliau merupakan individu pertama yang memperkenalkan angka’sifar’ (kosong) dan perpuluhan dalam  matematik.  Melalui angka sifar muncul nombor yang mempunyai ‘infiniti’. Malah ‘sifar’ yang diperkenalkan oleh beliau dipinjam oleh bahasa-bahasa Eropah dengan  sebutan cifre,chiffre dan zero.Pengenalan system angka yang sistematik oleh al-Kwarizmi bukan sahaja membolehkan operasi pengiraan matematik diperluaskan meliputi operasi kuasa, log, kosinus dan sebagainya, malah membolehkan ilmu sains dan teknologi berkembang dengan lebih pesat.

2. Mempelopori ilmu algebra

Al-Khwarizmi juga dikenali sebagai Bapa al-Jabar (algebra) berikutan sumbangan beliau dalam jurusan aritmetik iaitu   al-Jabar ( satu bidang matematik yang dipanggil persamaan ). Contoh, karya teragungnya, al-Jabr  wa-al-Muqabilah juga telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada kurun ke 12 dan menjadi rujukan di universiti di Eropah.Kesannya, melalui kaedah penggunaan simbol yang mewakili  nombor, nilai atau pemboleh ubah, banyak masalah pengiraan dapat diselesaikan.  Secara praktiknya, masalah-masalah pengiraan yang dihadapi oleh masyarakat Islam dapat diatasi.

3. Penyelesaian permasalahan harta pusaka

Al-Khwarizmi  dapat menyelesaikan masalah praktikal yang dihadapi oleh umat Islam khususnya pengiraan.Contohnya, pembahagiaan harta pusaka dan  perniagaan. Penggunaan konsep pemboleh ubah juga  membantu dalam pembahagian zakat yang dapat dikeluarkan dengan mudah.  Kesannya, ilmu yang diperkenalkan telah  dapat membantu mengatasi masalah pengiraan yang lebih rumit dan kompleks.

4.Geometri dan trigonometri

Al-Khwarizmi juga memberi sumbangan dalam bidang geometri dan trigonometri.  Hal ini kerana kedua-dua bidang tersebut merupakan pecahan kepada bidang matematik yang  melibatkan pengiraan. Kedua-dua cabang ilmu matematik ini juga disentuh dalam karyanya Hisab   al-Jabr wa-al-Muqabalah.Contohnya, ilmu geometri berkaitan dengan ciri dan hubungan antara titik,  garis, sudut, permukaan dan pepejal dalam ruang. Manakala trigonometri berkaitan dengan  pengiraan  segi tiga, sukatan sisi dan sudutnya. Kesannya, ilmu yang diperkenalkan oleh beliau dapat  membantu mengatasi masalah pengiraan yang lebih rumit.

5.Mencipta ilmu-ilmu baharu

Beliau mencipta ilmu baharu yang belum pernah dicipta oleh pakar matematik sebelum ini.     Dalam kitab yang dihasilkan, pelbagai istilah baharu tentang ilmu diperkenalkan dan digunakan sehingga kini iaitu pemboleh ubah (x), pemboleh ubah kuasa dua dan pemalar (c). Contohnya, Al-Mukhtasar fi Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah juga mengandungi bab-bab yang meliputi pelbagai topik iaitu pengiraan darab, campur, tolak dan bahagi, persamaan, timbangan dan ukuran, keluasan bulatan dan segi tiga  serta isipadu bentuk piramid dan kon.Kesannya, umat Islam dikatakan mempunyai kemahiran yang tinggi dalam ilmu matematik.

Kesimpulan

Sumbangan al-Khwarizmi dalam bidang matematik telah mencerminkan kehebatan dan keunggulan tamadun Islam yang berkekalan sehingga ke hari ini dan sebagai  pemangkin kepada kemajuan orang Barat yang mendalami teori-teori yang dikemukakan oleh beliau. Selain daripada bidang matematik, al-Khwarizmi juga berjasa dalam bidang astronomi dan geografi.



 sumber_skema PPAHANG 2017

Rabu, 3 Mei 2017

3. BINCANGKAN SUMBER EKONOMI DAN KEPENTINGANNYA KEPADA MASYARAKAT PADA ZAMAN PEMERINTAHAN NABI MUHAMMAD S.A.W DI MADINAH

Pendahuluan
·         Pada 622 M Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah kesan daripada Perjanjian Al­Aqabah 1 dan Al-Aqabah II dengan golongan Arab Madinah iaitu suku kaum Aus dan Khazraj. Kedatangan Nab] clan golongan Muhajirin disambut baik oleh masyarakat Madinah.
·         Melalui Perjanjian Madinah, Rasulullah telah dilantik sebagai ketua negara bagi memimpin masyarakat Madinah yang terdiri daripada pelbagai kaum dan Madinah merupakan negara Islam yang pertama.
·         Sebagai pemimpin negara Rasulullah telah menjalankan pentadbiran negara, membangunkan ekonomi dan sosial di Madinah. Dari sudut ekonomi, Rasulullah telah memberi tumpuan untuk menghapuskan jurang ekonomi masyarakat Madinah dan pembangunan ekonomi selaras dengan tuntutan agama Islam.
Sumber-sumber Ekonomi

1.      Derma (sedekah)
  1. Sumber - Derma merupakan sumber pendapatan negara yang terpenting terutarna di awal penubuhan negara Islam. Sumbangan derma dilakukan oleh masyarakat Madinah yang kaya clan berharta. Ianya dalam bentuk sumbangan keperluan asas seperti pakaian dan makanan, wang, dan harta tanah.
  2. Kepentingan -
                      i.          Derma dan sumbangan ikhlas golongan Ansar telah dapat menyelesaikan masalah kemiskinan golongan Muhajirirt yang berhijrah ke Madinah tanpa membawa sebarang harta benda. Orang Ansar telah berkongsi harta mereka (rumah, kebun, dan dusun) dengan saudara mereka golongan Muhajirin.
                     ii.         Derma juga penting untuk membolehkan Rasulullah memperkukuhkan kedudukan tentera Islam.. Contohnya. Dalam peperangan Khandak, Saad bin Ubadah menderma kurma kepada tentera Islam. Usman bin Affan, Abu Bakar, Talhah bin Ubaidullah telah menderma wang untuk memperkukuhkan tentera Islam dalam perang Tabuk.
                    iii.        Selain itu orang Islam juga telah mewakafkan tanah mereka untuk kepentingan          masyarakat dan agama. Kulthum bin al-Hinm telah menyerahkan tanahnya untuk membina masjid Quba'.

2. Rampasan Perang (Ghanimah dan Fai')
a.       Sumber-Kekalahan musuh dalam sin' peperangan dengan tentera Islam telah menghasilkan pendapatan negara dalam bentuk hasil rampasan perang. Harta tersebut ditinggalkan oleh pihak musuh yang menyerang tentera Islam. Bentuk rampasan perang ialah bekalan makanan, senjata, binatang ternakan, dan barang perniagaan yang dibawa oleh pihak musuh. Dalam peperangan Badar, tentera Islam berjaya mendapat rampasan seperti unta, tikar Wit dan pakaian. Dalam perang Khaibar tentera Islam berjaya mendapat harta rampasan perang yang besar iaitu dianggarkan 9,500 dinar dalam bentuk senjata, unta, emas, dan kekayaan lain.
  1. Kepentingan-Setiap harta rampasan perang dibahagi kepada lima bahagian. Satu bahagian diserahkan kepada tabung negara dan empat bahagian diagihkan kepada tentera Islam yang menyertai peperangan tersebut. Walaupun hasil rampasan perang tidak besar tetapi ianya penting sebagai pendapatan negara dan sumbangan tentera Islam yang menyertai perang secara sukarela clan tidak dibayar gaji. Ianya dapat mengurangkan bebanan ekonomi masyarakat Islam.
3. Hartanah yang ditinggalkan oleh musuh
a.       Sumber -Di zaman Rasulullah hartanah tanah kebanyakannya yang dimiliki oleh orang Yahudi yang tinggal di Madinah. Bani Qainuqa memiliki pasar, rumah, dan kedai. Bazu Nadir dan Bani Quraizah memiliki ladang yang luas terutama di Khaibar. Tindakan orang Yahudi melanggar perlembagaan Madinah menyebabkan mereka diusir keluar daripada kota Madinah dan harta milik mereka ditinggalkan sebagai harta rampasan.
b.      Kepentingan-Hartanah ini membolehkan Rasulullah mengagihkan kepada masyarakat di Madinah bagi mengurangkan jurang ekonomi dengan persetujuan golongan Ansar dan Muhajirin. Rasulullah telah mengagihkan sebahagian daripada hartanah Bani Nadir kepada dua orang Ansar yang miskin dan orang Muhajirin. Sementara itu dusun di Khaibar merupakan tanah yang dimiliki oleh petani asal dengan syarat menyerahkan sebahagian hasilnya kepada kerajaan.
4. Tebusan Tawanan Perang
a. Sumber- Sumber pendapatan negara juga diperoleh daripada hasil tebusan tawanan perang. Dalam Perang Badar. Menurut Ibnu Ishaq, 20 orang tawanan perang telah membayar 75,000 dirham. Dalam peperangan orang Islam menentang Bani al-Mustaliq--Ferlaya mendapat tebusan tawanan perang.
b. Kepentingan-Tebusan tawanan perang disyaratkan satu daripada lima bahagian di serahkan sebagai khumus kepada negara dan selebihnya kepada tentera Islam. Wang tebusan tersebut digunakan oleh Rasulullah untuk memperkukuhkan tentera Islam (kelengkapan perang)
5. Jizyah
a.       Sumber- Jizyah sejenis cukai yang hanya dikenakan kepada lelaki non muslim sahaja. Golongan pertama membayar jizyah kepada Rasulullah ialah penduduk oleh penduduk Taima' pada tahun 7 H. Orang Yahudi Taima bersetuju membawa jizyah sebagai perlindungan keselamatan clan harta benda mereka . Selain itu jizyah juga dibayar oleh penduduk bukan Islam di Najran, Harba, dan Azruh. Kadar jizyah dibayar oleh kebanyakan mereka ialah satu dinar. Contohnya 300 orang penduduk Allan telah membayar 300 dinar untuk setahun.
b.      Kepentingan - Pembayaran Jizyah ke atas negara Islam di Madinah menunjukkan masyarakat bukan Islam di Semenanjung Tanah Arab telah mengiktiraf kepimpinan Nabi Muhammad dan negara Islam Madinah. Orang Yahudi yang sebelum ini berusaha untuk menentang kerajaan Islam terpaksa meminta perlindungan dari kerajaan Islam. Pendapatan dari cukai jizyah juga membolehkan Nabi membangunkan masyarakat Islam di Madinah.

6. Zakat
  1. Sumber - pada tahun 2H zakat diwajibkan ke atas orang Islam. Zakat dibahagikan kepada dua jenis iaitu zakat harta dan zakat fitrah. Zakat harta merupakan pembayaran atau cukai ke atas harta apabila sampai nisabnya dan genap setahun. Zakat fitrah diwajibkan oleh Rasulullah di bulan Ramadan dengan kadar yang ditetapkan ke atas makanan rugi kepada golongan yang berhak. Zakat berikan kepada golongan yang berhak menerimanya dari hukum syarak. Zakat harta benda termasuklah hasil pertanian rug], bintang ternakan tertentu, keuntungan perniagaan, emas, dan perak..
b.      Kepentingan- Selain daripada menandakan keimanan seseorang, zakat juga memberi kesan ekonomi dan sosial ke atas masyarakat Islam. Ianya dapat mengurangkan jurang kekayaan dan membantu golongan yang miskin dan berada dalam kesulitan.    Selain daripada kerajaan, masyarakat Islam juga berperanan dalam bidang ekonomi dan sosial. Mengikis sifat bakhil, dan menyucikan harta.

Kesimpulan

Kepelbagaian sumber ekonomi pada zaman pemerintahan Nabi Muhammad SAW sangat membantu dalam perkembangan negara Islam Madinah dan menjadi panduan pengurusan ekonomi kepada negara Islam seterusnya.
sumber-SKEMA PERCUBAAN PAHANG 2017