Pemerintahan
Khalifah al-Rasyidin bermula setelah kewafatan Nabi Muhammad SAW, iaitu pada
tahun 632 M. dan berlanjutan sehingga tahun 661 M.. Dalam tempoh ini, kerajaan
Islam yang berpusat di Madinah diperintah oleh empat orang khalifah, iaitu
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq, Khalifah Umar al-Khattab, Khalifah Uthman bin
Affan, dan Khalifah Ali bin Abi Talib. Selepas kewafatanNabi Muhammad SAW,
masyarakat Islam hampir berpecah-belah kerana ingin memegang jawatan khalifah
sebagai pemimpin negara dan umat Islam. Masalah ini dapat diselesaikan oleh
Saidina Abu Bakar. Ketokohan beliau mendorong masyarakat Islam memilih beliau
sebagai khalifah yang pertama.
Menurut Mahayudin Hj. Yahya dalam buku Tamadun Islam menyatakan perkataan
khalifah berasal daripada perkataan khulafa, iaitu pengganti. Khalifah ialah
satu jawatan untuk menggantikan Nabi Muhammad SAW selepas kewafatan baginda.
Khalifah merupakan pemimpin negara yang menguruskan pemerintahan dan
pentadbiran. Tugas dan tanggungjawab khalifah sama seperti seorang rasul tetapi
tidak menerima wahyu. Tugas khalifah ialah memelihara dan menegakkan agama
Islam serta mentadbir dunia selaras dengan hukum syarak.
Pelaksanaan institusi
pemerintahan oleh khalifah mestilah berdasarkan ajaran al-Quran dan hadis.
Sebagai seorang pemimpin negara, khalifah mesti memenuhi beberapa kriteria.
Antaranya ialah ilmu. Seorang khalifah mestilah memiliki ilmu agama dan ilmu
duniawi supaya dapat membuat satu hukum atau keputusan yang tepat. Beliau juga
mestilah mempunyai unsur keadilan dalam semua aspek dengan berpaksikan al-Quran
dan sunah. Seorang khalifah juga mestilah mempunyai kredibiliti dan keupayaan
sebagai pemimpin. Beliau perlu mempunyai pancaindera dan fizlkal yang sempuma.
Status dan personaliti tokoh juga diambil kira.
Kaedah pemilihan khalifah boleh dibahagikan kepada dua, iaitu syura dan baiah.
Terdapat pelbagai kaedah dilaksanakan dalam pemilihan khalifah. Kaedah pertama
ialah perundingan secara beramai ramai. Perundingan dan persetujuan diadakan
tanpa ditetapkan calon terlebih dahulu. Rasulullah SAW tidak meninggalkan
wasiat kepada sesiapa untuk dijadikan khalifah. Baginda memberikan kebebasan
kepada umat Islam untuk memilih pemimpin mereka. Selepas kewafatan Nabi
Muhammad SAW, umat Islam berkumpul di Dewan Bani Saadah untuk berbincang dan
melantik khalifah pertama. Untuk mengelakkan permusuhan antara golongan
Muhajirin dan Ansar, Saidina Umar al-Khattab mencalonkan Saidina Abu Bakar.
Cadangan ini disokong oleh majoriti umat Islam dan Saidina Abu Bakar al-Siddiq
terus dibaiahkan dalam syura.
Kaedah kedua ialah mengusulkan seorang calon oleh khalifah yang sebelumnya
terlebih dahulu. Nama khalifah itu kemudian diputuskan dalam Majlis Syura.
Perlantikan Khalifah Umar al-Khattab
sebagai khalifah kedua adalah dengan cara ini. Semasa Khalifah Abu Bakar sedang
sakit, beliau mencadangkan Saidina Umar al-Khattab sebagai penggantinya bagi
mengelakkan kemunculan golongan al-Riddah. Pencalonan ini dipersetujui oleh
paru sahabat dan umat Islam. Selepas kewafatan Khalifah Abu Bakar, Saidina Umar
al-Khattab dilantik melalui musyawarah dan menerima baiah daripada umat lslam.
Kaedah ketiga ialah pengusulan sekumpulan calon. Khalifah sebelumnya akan
mengusulkan beberapa orang calon dalam kalangan para sahabat. Kaedah ini
digunakan dalam pemilihan Saidina Uthman bin Affan sebagai khalifah ketiga.
Khalifah Umar mengemukakan nama enam orang calon, iaitu Saidina Uthman bin
Affan, Saidina Ali bin Abu Talib, Abdul Rahman bin Auf, Talhah bin Ubaidillah,
Saad bin Abi Waqas dan Zubair al-Awwam. Pemilihan calon diadakan selepas
kewafatan Khalifah Umar. Saidina Uthman dipilih kerana kelebihan undi. Beliau
terus dibaiahkan dan dilantik sebagai khalifah ketiga.
Kaedah keempat ialah pengusulan oleh sekumpulan masyarakat. Melalui cara ini,
masyarakat Islam
mencadangkan keturunannya menjadi khalifah yang seterusnya. Cara ini digunakan
dalam pemilihan Khalifah Ali bin Abu Talib. Selepas kewafatan Khalifah Uthman,
berlaku pergolakan
dalam menentukan
bakal khalifah. Penduduk Mesir mencadangkan Saidina Ali, penduduk Basrah
mencadangkan Talhah bin Ubaidillah, manakala penduduk Kufah pula
mencadangZlbair al- Awwam sebagai khalifah. Pemilihan dan musyawarah diadakan
untuk menentukan khalifah. Saidina Ali Abu Talib dipilih dalam musyawarah dan
Khalifah Ali menerima jawatan ini atas desakan para sahabat.
Kesimpulannya, perlantikan khalifah pada zaman ini menunjukkan
amalan demokrasi. Pemilihan dibuat dalam Majlis Syura dan kemudian dibaiah oleh
umat Islam. Pada zaman kerajaan Bani Umaiyah sistem ini diubah dan jawatan
khalifah menjadi warisan keluarga Bani Umayyah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan