Ahad, 22 Januari 2017

Kaedah pemilihan Khalifah

Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
Syariat Islam tidak menentukan bagaimana sistem pemilihan secara syura dilaksanakan secara terperinci. Disebabkan itu, terdapat berbagai-bagai bentuk syura yang dilaksanakan sepanjang pemerintahan Khulafa' al-Rasyidin.
C)Kaedah perlantikan Khulafa al-Rasyidin
a)Pelantikan secara demokrasi/musyawarah.
b)Pemilihan khalifah oleh rakyat melalui majils syura.
Perkataan syura berasal daripada perkataan Arab , shura yang bermaksud mengambil pendapat dan persefahaman dalam perundingan. Sura dalam pemerintahan dan pentadbiran Islam bermaksud meminta pendapat tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan kepentingan bersama berasaskan kebenaran dan keperluan menurut lunas-lunas Islam.
      Sejarah politik Islam telah menunjukkan mewujudan syura yang mula diamalkan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan diteruskan oleh Khulafah al-Rasyidin. Pada zaman Abu Bakar, syura dijalankan secara terbuka. Pada zaman Khalifah Umar al-Khattab telah dibentuk secara rasmi satu Majlis yang dikenali sebagai Majlis Syura. Anggota majlis ini dikenali sebagai Ahl al-Syura diberi hak untuk melantik dan menyingkirkan khalifah.[1]

c)Mendapat baiah dari rakyat.
      Baiah berasal daripada kata dasar ba’a yang bererti menjual. Urusan jual-beli melibatkan tiga perkara pokok ; penjual, pembeli dan barang yang dijual atau dibeli. Syarat sah jual belia ialah akad. Membaiaih khalifah boleh dianggap seperti berakad dan urusan jual beli.Kedua-dua belah pihak, penjual Khalifah mestilah bertanggungjawab dengan apa-apa yang dijual dan pembeli rakyat menerima barangan yang dijual secara akad. Dengan erti kata lain , khalifah yang dibaiah mestilah komited terhadap segala tugas dan tanggungjawabnya terhadap rakya. Sekiranya khalifah tidak menunaikan hak dan tanggungjawabnya ia sewajarnya mengembalikan semula hak dan tanggungjawabnya itu kepada rakyat. Contoh terbaik sistem baiah ialah seperti yang ditunjukkan oleh khalifah Abu Bakar al-Siddiq. Upacara baiah kebiasaanya dilakukan secara berjabat tangan atau secara persetujuan sebagai peneguh janji.[2]    
Kaedah pemilihan Khulafa al-Rasyidin
a)Khalifah Abu Bakar r.a –kaedah perundingan
b)Khalifah Umar r.a – kaedah wasiat khalifah terdahulu.
c)Khalifah Uthman r.a kaedah mengusulkan sekumpulan calon.
d)Khalifah Ali r.a kaedah pengusulan oleh sekumpulan masyarakat.

Kaedah pemilihan Khalifah Bani Umayyah
a)Perlantikan khalifah berdasakan warisan atau keturunan.
Berbentuk monarki, ketuunan atau waisan- melantik puteranya Yazid sebagai pengganti.
b)Putera Mahkota
Khalifah Marwan melantik puteanya Abdul Malik sebagai putera mahkota.
c)Dipekenalkan oleh Muawiyyah pada tahun 661M
d)Kelemahan dan kelebihan kaedah warisan,
e)Kaedah ini diteruskan pada zaman pemerintahan kerajaan Islam yang lain.[3]



[1]Mahayudin Hj. Yahya et. Al., Ace Ahead Teks STPM Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2,Edisi Ketiga , (Shah Alam: Oxford Fajar.2017)  ,51.
[2] Ibid,52
[3] “Pemilihan Khalifah” dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),15.

Tiada ulasan: