Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
a. Institusi pendidikan
dan bentuk pengajaran
. Masjid-masjid, istana
khalifah dan Kuttab.
. Kurikulum - ilmu tafsir, hadis, fiqh, bahasa,
kesusasteraan Arab dan lain-lain. Pengajaran dalam bentuk
syarahan.
, Cara penyampaian ilmu berbentuk halaqah
Terdapat pengajaran qira'ah
al-Quran dan qasidah yang berpusat di Kota Makkah dan Madinah.
Terdapat tujuh jenis bacaan mengikut loghat suku kaum Arab. Bagi membolehkan orang Islam bukan Arab membaca ak-Quran, diwujudkan
tanda-tanda bunyi seperti fathah,
dammah dan kasrah. Al-Quran
kemudian dibariskan dengan lengkap serta ditanwimkan serta diletakkan tanda
syaddah.
. Masjid-masjid di Basrah dan Kufah (Iraq) – pusat
pengajian bahasa
. Istana khalifah berfungsi
sebagai tempat belajar dan perpustakaan
' Subjek yang diajar -
sejarah, kesusasteraan, ilmu pidato dan lain-lain
. Kuttab - sekolah
permulaan. Dua jenis
- Kuttab untuk orang awam yang dikenakan yuran dan kutttab alSabil untuk
kanak-kanak miskin yang diberi percuma.
. Penekanan kepada
pengajian al-Quran dan asas-asas
ilmu agama.
Tenaga-tenaga pengajar :
-Mempunyai pengetahuan
yang berbeza-beza antara satu
sama lain
-Guru-guru di masjid mempunyai
asas-asas ilmu pengetahuan yang kukuh
dan pelbagai kemahiran berbanding dengan
guru-guru di istana dan kuttab.
Guru-guru di masjid mengajar
tanpa sebarang ganjaran.
Guru-guru yang mengajar di
istana khalifah dikenali sebagai muaddih
- guru yang mengajar berkenaan
budi pekerti, adab-adab dan sahsiah.
Mereka ditugaskan mengajar putera-putera
khalifah dan anak
pembesar.
c. Bidang-bidang
pengajian :
. Pengajian senik muzik dan puisi - berpusat di
KotaMakkah dan Madinah. Pemuzik dan
penyanyimenjadikan istana khalifah sebagai
tempat untukmendapat ganjaran.
. Pengajian
kesusasteraan dan ilmiah
- berkembangpesat di masjid-masjid di Basrah dan Kufah
. Pengajian sains dan perubatan - mencapai
kemajuantinggi hingga melahirkan pakar-pakar perubatan
. Pengajian seni ukir dan seni pahat
- banyak ayatQuran, hadis,
syair dan kata-kata hikmat
dipahat dandiukir pada dinding dan mimbar masjid, istana
danlain-lain.
. Pengajian membuat kertas, kompas dan mensiu
(alatmillliliter)
d. Dasar dan perkembangan pendidikan :
. Percuma bagi golongan kurang
berkemampuan dikuttab dan
percumabagi pengajian secara terbuka
dimasjid-masjid. Kebanyakan rakyat menuntut ilmuwalaupun tiada dasar wajib belajar. Berbeza denganputera
mahkota yang diberikan pendidikan wajib
diistana atau mereka dihantar ke halaqah pengajian.
. Tiada sukatan pelajaran ditetapkan.
. Perkembangan ilmu pengetahuan seiring denganpenyebaran agama Islam.
. Lahir tokoh-tokoh agama
dan cendiakawan Islam.[1]
Peranan khalifah
dalam perkembangan ilmu dan penyebaran Islam.
Kemunculan ilmu falsafah (suatu ilmu yang
banyakmenggunakan akal untuk berhujah)
menyumbangperkembangan sistem
pendidikan.
. Akhir zaman pemerintahan Bani
Umayyah, ulamaIslam terpaksa menggunakan
falsafah sebagai senjata bagi menentang hujah-hujah orang
yahudi danNasrani. Bentuk pendidikan
mengalami perubahanmengikut tuntutan dan
situasi semasa.
. Ilmu sejarah menjadi salah
satu faktor penting dalam perkembangan
sistem pendidikan. Ilmu ini
dikhususkan untuk putera-putera khalifah kerana mereka bakal memimpin kerajaan.
Dengan adanya pengetahuan berkenaan sejarah, mereka dapat memahami ilmu ketatanegaraan, sistem
pemrintahan, pentadbiran dan menjadikan pengalaman pemerintahan terdahulu
sebagai pengajaran bagi mengukuhkan pemerintahan pada masa hadapan.[2]
[1]
Ibid,64
[2] Mohd
Sukki Othman dan Wan Muhammad Wan Sulong
,Teks Pra U STPM Sejarah Penggal 2, Edisi Kedua, (Kuala Lumpur: Pearson
Malaysia Sdn. Bhd, 2014), 234.
[3] Mahdi
Shuid, Sazlina Othman dan Arjuna @ Mohd. Noor Yunus, Teks STPM Pra U Sejarah Islam
Penggal 2, (Bandar Baru Bangi: Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd, 2014), 214.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan